Preferencje
sensoryczne to nasze naturalne nawykowe sposoby reagowania. Jak
większość dyspozycji człowieka, mogą być rozwijane i
uwrażliwiane, tak aby w efekcie świadomych działań edukacyjnych i
działań samokształceniowych uzyskać obraz możliwie
wszechstronny. W tym wypadku znaczy to świadome poszerzanie pola
percepcji (pełne VAK) i poszerzanie możliwości uczenia się! Na
czym to polega w praktyce? Na świadomym dobieraniu metod nauczania,
które aktywizują równomiernie poszczególne modalności zmysłowe.
Preferowany system sensoryczny ma wielki wpływ na egzaminy
uzyskiwane, zarówno ustne, jak i pisemne.
Pasma
sensoryczne a sposoby uczenia się
KOD
|
TYP PROPONOWANEJ CZYNNOŚCI | |
V
|
Czyta, ogląda, obserwuje; korzysta z kolorów, podkreśla, wizualizuje materiał; tworzy mnemotechniki wzrokowe (ideogramy, obrazki, plakaty) |
WIDZĘ TO
|
A
|
Słucha (głosu nauczyciela, innych, taśm), czyta na głos, czyta dramatycznie, powtarza na głos, stawia pytania i odpowiada na nie (na głos), uczy innych; rapuje, rytmizuje, tworzy mnemotechniki słuchowe (wierszyki), słucha muzyki (właściwej dla określonego stanu uczenia się: relaksującej, energetyzującej, integrującej) |
SŁYSZĘ
TO
|
VA
|
Ogląda filmy, tworzy prezentacje multimedialne |
WIDZĘ I
SŁYSZĘ
|
K
|
Odpowiada pisemnie, robi notatki, rysuje (tworzy tematyczne pocztówki), układa fragmenty w logicznej całości, uaktywnia fizycznie, modeluje treści na własnym ciele „odgrywa” (gra w role); wykonuje eksperymenty, wykorzystuje ruch do osiągania odpowiednich stanów dla efektywnego uczenia się: integracji, relaksu, energetyzacji (ćwiczy mięśnie uczenia się) |
ROBIĘ
WYKONUJĘ
CZUJĘ TO
|
VK
|
Tworzy projekty, wykonuje modele, rysuje linie czasu, tworzy mapy mentalne, wykorzystuje ruch do osiągania odpowiednich stanów dla efektywnego uczenia się: integracji, relaksu, energetyzacji (ćwiczy mięśnie uczenia się) |
WIDZĘ TO
ROBIĘ
WYKONUJĘ
CZUJĘ TO
|
VAK
|
Bierze udział w dramie; pracuje projektami; wykorzystuje ruch do osiągania odpowiednich stanów dla efektywnego uczenia się: integracji, relaksu, energetyzacji (ćwiczy mięśnie uczenia się) |
WIDZĘ -
SŁYSZĘ - CZUJĘ - DZIAŁAM
|
pozdrawiam,
Agnieszka Osińska
Agnieszka Osińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz