sobota, 2 stycznia 2016

Modalności sensoryczne

Preferencje sensoryczne to nasze naturalne nawykowe sposoby reagowania. Jak większość dyspozycji człowieka, mogą być rozwijane i uwrażliwiane, tak aby w efekcie świadomych działań edukacyjnych i działań samokształceniowych uzyskać obraz możliwie wszechstronny. W tym wypadku znaczy to świadome poszerzanie pola percepcji (pełne VAK) i poszerzanie możliwości uczenia się! Na czym to polega w praktyce? Na świadomym dobieraniu metod nauczania, które aktywizują równomiernie poszczególne modalności zmysłowe. Preferowany system sensoryczny ma wielki wpływ na egzaminy uzyskiwane, zarówno ustne, jak i pisemne.

Pasma sensoryczne a sposoby uczenia się


KOD
TYP PROPONOWANEJ CZYNNOŚCI
V
Czyta, ogląda, obserwuje; korzysta z kolorów, podkreśla, wizualizuje materiał; tworzy mnemotechniki wzrokowe (ideogramy, obrazki, plakaty)

 WIDZĘ TO
A
Słucha (głosu nauczyciela, innych, taśm), czyta na głos, czyta dramatycznie, powtarza na głos, stawia pytania i odpowiada na nie (na głos), uczy innych; rapuje, rytmizuje, tworzy mnemotechniki słuchowe (wierszyki), słucha muzyki (właściwej dla określonego stanu uczenia się: relaksującej, energetyzującej, integrującej)



 SŁYSZĘ TO
VA
Ogląda filmy, tworzy prezentacje multimedialne
WIDZĘ I SŁYSZĘ
K
Odpowiada pisemnie, robi notatki, rysuje (tworzy tematyczne pocztówki), układa fragmenty w logicznej całości, uaktywnia fizycznie, modeluje treści na własnym ciele „odgrywa” (gra w role); wykonuje eksperymenty, wykorzystuje ruch do osiągania odpowiednich stanów dla efektywnego uczenia się: integracji, relaksu, energetyzacji (ćwiczy mięśnie uczenia się)



ROBIĘ
WYKONUJĘ
CZUJĘ TO
VK
Tworzy projekty, wykonuje modele, rysuje linie czasu, tworzy mapy mentalne, wykorzystuje ruch do osiągania odpowiednich stanów dla efektywnego uczenia się: integracji, relaksu, energetyzacji (ćwiczy mięśnie uczenia się)

WIDZĘ TO
ROBIĘ
WYKONUJĘ
CZUJĘ TO
VAK
Bierze udział w dramie; pracuje projektami; wykorzystuje ruch do osiągania odpowiednich stanów dla efektywnego uczenia się: integracji, relaksu, energetyzacji (ćwiczy mięśnie uczenia się)
WIDZĘ - SŁYSZĘ - CZUJĘ - DZIAŁAM




pozdrawiam,
Agnieszka Osińska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz